Pályázat száma: 2311/1772

Képmelléklet

MUZEÁLIS ÉRTÉKŰ JÁTÉKOK EREDETI DOBOZAINAK RESTAURÁLÁSA

 

Szakmai jelentés a Nemzeti Kulturális Alap Múzeumi Szakmai Kollégiumának
2311/1772 azonosító számú pályázatához

 

A restaurálási munkát az OSZK-SOROS Könyvrestaurátor Műhely Kft. végezte
Simon Imola művészrestaurátor vezetésével

 

Pályázati felelős Kalmár Ágnes művészettörténész

 

 

A műtárgyak története

N. 253 b. Brandt’s Städte-Baukasten, 83.283. 1-47.

1910 k. Festett fa építőjáték mintalapokkal.

Dr. Szabó Zoltán (Budapest) tulajdonostól vásárolta a Játékmúzeum 1982-ben egy nagyszabású ólomkatona-készlettel együtt.

Mindkét játék hiánytalanul fennmaradt eredeti dobozában a hozzátartozó eligazító nyomtatványokkal együtt.

Az építőjáték tartozékai:

6 db színes építési mintalap, valamint 17 egyszínnyomású lap az építmények alaprajzával.

Állapota a szakrestaurátor elemzésében olvasható.

„Vor- und rückwärts laufende Eisenbahn.” Vasútmodell, 96.1-14.

Készült Karl Bub nürnbergi műhelyében 1920 körül.

Nemes Ödöntől (Budapest) vásárolta a Játékmúzeum 1993-ban, aki ezzel egy időben saját készítésű játékkártyát, valamint vasútmodelleket ajándékozott a gyűjteménynek egykori kecskeméti kötődésére hivatkozva. A vasútmodellt szombathelyi játékkereskedésben vásárolták az 1920-as években.

Márkás, óraszerkezetes villanyvasút, hiánytalan és kifogástalan állapotban. Ez is indokolja a doboz helyreállítását, ami erősen rongálódott. Játéktárgyak esetében ritkaságnak mondható az egykor nagy gonddal elkészített díszdobozok fennmaradása.

A játék állapotának, valamint a javasolt restaurálási eljárás leírása a szakrestaurátor mellékelt írásában olvasható.

PÉVÉ „ELŐRE” játék villanyvasút, 88.244.1-7.

Állami Pénzverde, Budapest. 1953.

A játék 1988-ban került a Játékmúzeumba Nemes Antal (Kecskemét) ajándékaként egy építőjáték-készlettel, miniatűr kovácsszerszámokkal, valamint egy mesekönyvvel.

Az „Előre” villanyvasút a kor meghatározó játéka, a Játékfelülvizsgáló Bizottság megalakulását követően jelent meg. Napjainkra több példányban fennmaradt, általában hiányos állapotban, ami szintén a kor tárgyaira jellemző vonás. Nagyon ritka, hogy dobozával együtt került megőrzésre, ezért restaurálása indokolt.

Az érintett játék hiánytalan, a vonatszerelvények állapota nagyon jó, doboza erősen rongálódott, de szintén teljes.

A tárgy állapotának leírása a szakrestaurátori véleményben olvasható.

„Ólomkatonák” – „GYALOGSÁG”, „HONVÉDSÉG”, 81.221.1-17., 81.226.1-18.

Valószínűleg osztrák készítésű, elegáns kivitelű játékkészletek az 1910-es évekből.

A Játékmúzeum 1981-ben vásárolta dr. Ágoston Bélánétól (Budapest) más, szintén igényes és ritkaságnak mondható teljes és hibátlan, összesen 7 készlettel, valamint önálló darabokkal együtt. A készleteket egykor Léván használták.

A két doboz mérete eltérő, ugyanúgy, mint a benne lévő cinből öntött katonafiguráké is. Rendkívül törékeny játékokról van szó. A színvonalas kivitelezés mellett ritkaságuk is növeli értéküket. A nagyon szép kivitelű játékdobozok restaurálása feltétlenül szükséges.

A cinfigurák készleteinek dobozának állapota és javításának folyamata a szakrestaurátor véleményében olvasható.

Ólomkatona-készletek dobozai, 83.284.1-51.

A gazdag ólomkatona-készletet Dr. Szabó Zoltán (Budapest) tulajdonostól vásároltuk 1982-ben a Villa Nova építőjátékkal együtt.

A készletek a bécsi WOLLNER cég figuráit tartalmazzák. A cég a századfordulón igen ismert és nagy exporttal rendelkező gyár volt, 1912-ben szüntette meg működését.

Az azonos léptékű készletek önálló, változó szériás dobozokban voltak elhelyezve, melyek szintén gyűjteményünkbe kerültek. Ezek állapota változó, restaurálásra szorulnak.

Állapotuk részletezése, valamint a szükséges restaurálási folyamat a szakrestaurátor leírásában olvasható.

 

 

 

RESTAURÁLÁSI BESZÁMOLÓ

(Simon Imola)

 

Mindegyik dobozra általánosan érvényes, hogy a használat következtében szennyeződött, rongálódott. A dobozok alapanyaga rendre falemez, ami a méretet és a síkot tartva igen alkalmas anyag ilyen dobozok készítésére, hibája viszont az, hogy törékeny, erősen savas facsiszolat felhasználásával készítik. Ez idővel rontani tudja a borításra használt anyagok tartósságát is. A dobozok állapotától függően ajánlatos kicserélni savmentes múzeumkartonra, amennyiben az eredeti már hiányos, vagy túlságosan töredezett. A borításra használt papír anyagát meg kell őrizni, több esetben leáztatni, újraépíteni a dobozt az eredeti technika és méret szerint, majd a tisztított, restaurált, kiegészített eredeti borítóanyagot hiánytalanul visszatenni. Természetesen a használat következtében mindegyik sarkai szakadtak, töredezettek, több esetben hiányosak, vagy házilagos módszerrel ragasztgatva otrombán javítottak. Amennyiben az eredeti megőrizhető, minden ilyen sérült sarkot rétegesen kell restaurálni, azaz a borítást felemelve az alapkartont javítani, erősíteni, kiegészíteni, a borító hiányait kiegészíteni, majd az eredetit visszaragasztani. A szennyeződéseket vizes közegben lehet esetleg eltávolítani, illetőleg tompítani, ami teljes szétszedést és újra összerakást jelent.

Amennyiben nedvesség következtében víz és penészfoltok vannak, helyi fertőtlenítés szükséges.

83.283 - N. 253 b. Brandt’s Städte-Baukasten. 1910 k.

„Villa Nova” fa építőjáték doboza. Fából készített keret fehér tafett papírral szegve, erősen kopott, hiányos, foltos. Fenéklemez falemezből, több helyen kiszakadva. Tető oldalai hiányoznak, lapja körben töredezett, kopott savas, piros szegés papír maradványok, címkép foltos, koszos, kopott, saroknál leszakadva. Építési lapok: foltos, szennyezett, hullámos, erősen lekopott nyomtatványok vékony lemezre kasírozva.

96.1.1-14. „Vor- und rückwärts laufende Eisenbahn.” 1920

Bordó chagrin papír borítású , eredetileg szép, igényes rekeszes doboz, zöld bélelő papírral. Nagyon sérült, elég otrombán ragasztgatott, javítgatott. Az eredeti körben kopott, hiányos. A tető oldalai leszakadtak, hiányoznak, címkép és címke a lapjára ragasztva szennyezett, erősen kopott, de megvan.

88.244.1-7. - PÉVÉ „ELŐRE” játék villanyvasút. 1953

Fehér papírral csak kívülről borított emeletes 45x30x15 cm-es doboz. Az alsónak három rekesze hiányzik, béleletlen vékony szürkelemez alap, szakadt, hiányos borító. A tető teljesen szétesett, egy oldal hiányzik, a fehér borító lemállott, címképe van, szennyezett, szakadt, belső felén „Fontos tudnivalók”.

81.221. – Ólomkatona készlet doboza. „Gyalogság”

16x14,5x2,5 cm. Bordó chamois borítású, töredezett falemezből készített bélelt doboz. Szétszakadt, egy oldallapja hiányzik. Bélése faforgácsra helyezett selyempapír. Cím címke ráragasztva.

81.226. Ólomkatona készlet doboza. „Honvédség”

Bordó chamois borítás, töredezett sarkok, javítgatva, ragasztgatva. A tető eredetileg fehér papír szegéssel készült, erősen kopott, nem leválsztható. Az oldalak töredezettek, hiányosak.

Alja a sarkoknál kopott hiányos.

83.284. Ólomkatona készletek dobozai

Hat kisebb doboz, (3 béleletlen, 3 faforgács béléssel, savas átütő papírral ellátva) bordó sima papírral borítva, egyesek oldalai hiányoznak, ill. egy doboznak csak a tető lapja van meg. Mindegyik kopott sarkoknál szétnyílt, szakadt, hiányos, amatőr módon javítgatott.

Ólomkatona készletek dobozai

Két doboz, vékony falemez, béleletlen, piros, bordó tafett papír borítás, fehér papír szegéssel, tető oldalak szakadtak, hiányosak, ugyanakkor eltérő színű papírral helyenként kiegészítettek. Rekeszes dobozok, forgács béléssel, savas lyukacsos átütő papírral borítva.

 

 

 

Elvégzett munka

83.283 - N. 253 b. Brandt’s Städte-Baukasten. 1910 k.

Amit lehet, mert a papír borítás még lehetővé teszi, azt leáztatni, alájavítás után vissza. Tető lapja hátoldalról vékonyítva marad, savtalanítás után az új múzeumkartonból készített tetőre vissza. Új oldalak készítése a maradvány szerinti piros papír szegéssel. A lapok száraz és nedves tisztítása, savtalanítás után kipréselve vissza. A fakerettel készített alsó rész újraszegve piros papírral, belülről körben megerősítve.

96.1.1-14. „Vor- und rückwärts laufende Eisenbahn.” 1920

Az eredeti doboz és tető megőrzése. Új oldalak a tetőn, alá- és rájavítás a dobozon, oldalakon. Rekeszek kiemelése, tisztítás javítás után vissza. Minden rájavítás eltávolítása, új javításokkal a doboz rögzítve. Borítás alájavítva, kiegészítve vissza. A tető lapjára a címkép és címke vissza.

88.244.1-7. - PÉVÉ „ELŐRE” játék villanyvasút. 1953

Az eredeti doboz megőrzésével a tető kiegészítése. A rekeszek kiemelése, száraz és nedves tisztítás után vissza az eredeti helyére, papírcsíkokkal megerősítve. Hiányzó rekeszek készítése, beragasztása. A doboz alsó része és az emeletes rekeszes részek szegése kávéval festett savmentes offset papírral. A tető kiegészítése, újra borítása, szintén savmentes offsettel. Külső, belső címkép visszaragasztása.

81.221. – Ólomkatona készlet doboza. „Gyalogság”

A tető szétbontása, új oldalakkal visszaépítés, alászegés, borítók, bélelő papír alájavítva vissza. Alja javítva a sarkoknál teljes szétbontás nélkül, aláegészítéssel. Bélés tisztítva vissza.

81.226. Ólomkatona készlet doboza. „Honvédség”

A tető szétbontása, új oldalakkal visszaépítés, borítók, bélelő papír alájavítva vissza. Alja javítása, kiegészítése a sarkoknál teljes szétbontás nélkül. A katonák elhelyezésére szolgáló bevagdosott belső karton tisztítva vissza.

83.284. Ólomkatona készletek dobozai

Amit meg lehetett menteni és megvan, leáztatni, új kartonra cserélés után borítani az eredeti alapján, majd az eredeti borító maradványokat vissza. Dobozt készíteni, borítani a maradék tetőlap alapján. Savas béléspapírok savtalanítás és laminálva megerősítés után vissza.

Ólomkatona készletek dobozai

Száraz- és nedves tisztítás után az oldalak kiegészítése rájavításokkal, aláerősítéssel mind az alsó rész, mind a tető esetében. Forgács, rekeszek kiemelése, száraz tisztítás, megerősítés után vissza. Átütő papír savtalanítva, hátoldalról laminálással megerősítve vissza.

Restaurálás előtt

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10

Restaurálás után

11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23